Social media: która platforma będzie dla mnie odpowiednia?


 

Wybór odpowiednich platform social media to ważna część prowadzenia biznesu online. To tutaj koncentrować się będzie duża część działań marketingowych oraz skupiać się będzie uwaga klientów.  Trendy w social mediach ulegają ciągłym zmianom, stąd też powstaje wiele kanałów społecznościowych będących odpowiedzią na nowe zachowania i potrzeby konsumentów. Gdybyśmy jednak chcieli udzielać się we wszystkich dostępnych serwisach społecznościowych i obsługiwać je, to z pewnością zabrakłoby nam na to czasu:) Jak się  mamy  odnaleźć w tym wirtualnym świecie i  wyodrębnić najpopularniejsze i najczęściej używane serwisy społecznościowe, które pomogą nam w promocji naszej firmy?

Pytanie o odpowiednie kanały social media dla konkretnego biznesu pada zawsze na samym początku tworzenia strategii. I trudno się temu dziwić, ponieważ jest to jedna z decyzji, które uwarunkują kolejne kroki w tworzeniu planu komunikacji z potencjalnymi klientami i odbiorcami.

Jeśli zaczynasz dopiero swoją przygodę z social media, a przy tym nie masz do dyspozycji nieograniczonego budżetu i całej agencji interaktywnej na usługach, krok ten jest niezwykle istotny. Dobrze dobrane kanały social media mogą znacząco ułatwić dotarcie do grupy potencjalnych klientów. Platformy wybrane z łapanki, bez jakiejkolwiek analizy, mogą raczej tylko zniechęcić do dalszych działań i przynieść rezygnację oraz straty – zarówno stratę czasu, jak i pieniędzy. 

 

Na początek, zanim podejmiesz decyzję o prowadzeniu działań w social media, odpowiedz sobie na 4 podstawowe pytania:

 

  • jakich serwisów korzysta Twoja grupa docelowa?
  • Jaki jest główny cel obecności marki na portalu? ( sprzedaż, budowanie znajomości marki, budowanie relacji z potencjalnymi klientami, pozyskiwanie pracowników )
  • Jakie treści planujesz publikować i czy te treści nadają się do tego medium?
  • Czy masz czas na to, aby w sposób ciągły publikować nowe informacje? A jeśli nie to czy masz budżet, aby zlecić prowadzenie social mediów?

 

Jeżeli odpowiedziałeś sobie na powyższe pytania to możesz się teraz przyjrzeć zestawieniu  przygotowanemu przez www.statista.comWedług zebranych danych (stan na październik 2018)  najpopularniejszym serwisem jest Facebook co oczywiście nikogo nie powinno dziwić:) Liczba aktywnych  użytkowników w roku 2018 przekroczyła 2 200 mln ! Dużo, prawda? Na drugim miejscu znalazł się YouTube, dalej WhatApp i Facebook Messenger. 

Przyjrzyjmy się zatem o co w tych wszystkich kanałach chodzi:

 

Facebook 

Powstał w 2004 roku, a już po 24 godzinach od oficjalnego wydania serwisu mógł on pochwalić się pokaźną liczbą ponad tysiąca użytkowników. Dzisiaj strona ta jest odwiedzana przez ponad miliard internautów dziennie, przez co stała się jednym z największych nośników danych o użytkownikach w sieci.  W Polsce obecnie mamy ok. 28 mln użytkowników internetu. 67% populacji w kraju ma dostęp do internetu, a 14 milionów (36% populacji) aktywnie korzysta z mediów społecznościowych i praktycznie prawie każdy ma konto na Facebooku.

Te dane pokazują potencjał Facebooka, który stworzony i używany głównie dla rozrywki, daje również nieograniczone możliwości dla biznesu i jest to miejsce w którym warto się znaleźć. Jeśli Twoi odbiorcy korzystają z Internetu, jest całkiem duża szansa na to, że są także na Facebooku.

Z drugiej strony warto brać pod uwagę, że wraz z liczbami rośnie też konkurencja i minusem tego portalu jest właśnie duże nasilenie konkurencji. Poza tym Facebook ogranicza zasięg postów, więc nawet po zbudowaniu zasięgu, musimy mieć budżet na reklamę płatną, aby fani zobaczyli nasz przekaz.

Dla kogo Facebook? Dla każdej firmy planującej prowadzić rozbudowaną, długofalową komunikację. Facebook jest idealnym miejscem do budowania marki osobistej lub firmowej, sprawdza się jako narzędzie do budowania relacji z klientami i jest miejscem gdzie można sprzedawać usługi i produkty oraz obsługiwać klientów. Zdecydowana większość branż może budować markę na Facebooku.

 

Youtube

Serwis Youtube w Polsce ma prawie 19 milionów realnych użytkowników i jest drugim największym serwisem społecznościowym w Polsce i jednocześnie drugą, po Google, najczęściej używaną wyszukiwarką w naszym kraju.

Tak ogromna popularność serwisu i duże zasięgi powodują, że YT jest bardzo ważnym narzędziem, które może pomóc w budowaniu marki.

Dla kogo Youtube? Przede wszystkim dla firm, które posiadają content w postaci plików wideo. Warto zainwestować w pliki wysokiej jakości, bo „jak nas widzą tak nas piszą“.

Na Youtube świetnie sprawdzają się wszelkie materiały, w których użytkownicy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami. Bardzo popularne są również wideo-zaproszenia na eventy, szkolenia czy webinary. Miejsce na pokazanie swoich produktów czy usługi znajdą tu firmy innowacyjne, wprowadzające nowe produkty na rynek (np. drukarki 3d ). Plusem publikacji na Youtube jest to, że dobrze opisane filmiki świetnie się pozycjonują w wyszukiwarkach.

 

Twitter 

Ponad 300 milionów aktywnych użytkowników na świecie i blisko 3,67 milionów w Polsce – wydaje się niewiele w porównaniu z Facebookem, ale wbrew pozorom jest dobrym miejscem dla niektórych branż. Format wiadomości, ograniczony do 140 znaków pozwala bardzo szybko dzielić się krótkimi informacjami. Reakcje i odpowiedzi użytkowników są zwykle bardzo szybkie, ponieważ na Twitterze wszystko dzieje się szybko.

Twitter jest świetnym narzędziem dla tych, którzy operują głównie treścią i dla których bardzo ważny jest bardzo szybki przepływ informacji (średni czas życia tweeta to zaledwie kilkanaście minut). Aktywność na portalu sprawia, że odbiorcy chętnie wchodzą w dyskusje, interesują się produktem czy usługą i stają się żywymi ambasadorami ulubionych marek. Miejsce tu znajdą głównie branże związane z nowymi technologiami i marketingiem. Szybka rotacja informacji, ich mocno ograniczona długość i sprawna nawigacja według list, trendów oraz hashtagów, ułatwia dotarcie do wybranej grupy docelowej.

Na Twitterze działają dziennikarze, politycy, fani różnych dyscyplin sportowych, eksperci z różnych dziedzin oraz… młodzież.

 

Instagram 

Instagram to serwis społecznościowy, którego aplikacja mobilna pozwala na robienie, edytowanie i udostępnianie zdjęć i jest obecnie głównym serwisem do dzielenia się treścią wizualną. Można powiedzieć, że Instagram jest portalem odwrotnym do Twittera, gdyż tutaj liczą się zdjęcia, a nie słowa. W Polsce z Instagrama korzysta 2,53 mln użytkowników, na całym świecie jest ich ponad 500 mln i szybko rośnie.

Instagram jest dobrym narzędziem uzupełniającym wizeruneku i doskonałym wyborem jeśli możemy dzielić się dużą ilością ciekawych zdjęć.

Serwis jest zdominowany przez osoby młode, konsumentów przyszłości, którzy nie rozstają się ze swoimi smartfonami i są zawsze on-line. To grupa bardzo aktywna, łatwa do angażowania, chętna do podejmowania działań i komunikowania się w social mediach.

Mówi się, że Instagram jest „lajfstajlowy“. Na liczne i szybko rosnące grono odbiorców mogą zatem liczyć firmy, których produkty są produktami określającymi status, które wybierane są emocjonalnie. Użytkownicy chętnie śledzą profile marek, z którymi się utożsamiają, którymi się otaczają i z których korzystają w czasie wolnym. Instagram to głównie tematy związane z modą, designem a także jedzeniem.

 

Pinterest 

Podobnie jak na Instagramie, także na tym medium królują treści wizualne, które nie tylko nie są ograniczone rozmiarowo, ale też mogą wykorzystywać w swoich opisach linki i które można dzielić na praktyczne tablice tematyczne. Wśród 400-milionowej społeczności użytkowników na całym świecie aż 80% stanowią kobiety. Zaangażowanie użytkowników Pinterest jest bardzo duże. Jeżeli uda nam się zainteresować ich naszą usługą czy produktem, dzięki wirusowemu rozprzestrzenianiu się informacji odzew może być duży.

Pinterest to tematy związane z modą, jedzeniem i hipsterskim stylem życia. Znajdziemy tu także fanów szeroko pojętego designu oraz wystroju wnętrz. To również świetne miejsce na promocję fotografów – zawodowców.

 

LinkedIn 

LinkedIn jest platformą społecznościową przeznaczoną do nawiązywania kontaktów zawodowo-biznesowych i zarejestrowanych jest tam ponad 400 mln użytkowników, w tym ponad 2 mln w Polsce, ponad 3,5 mln stron firmowych ze 150 branż na świecie.

LinkedIn jest świetnie przystosowany do świata marek z uwagi na swój biznesowy charakter i przez to jest dobrym miejscem na budowanie własnej marki eksperta czy lidera. Potencjał portalu wynika także z dużego zaufania użytkowników, a to też ma bezpośredni wpływ na skuteczność komunikacji marek obecnych na tej platformie. Warto więc zainwestować trochę czasu, założyć swoją wizytówkę i dać się poznać potencjalnym Klientom (gdy mamy własny biznes), czy pracodawcom ( gdy planujemy zmianę pracy).

Serwis daje duże możliwości promocji dla firm z branż B2B. System rekomendacji i poleceń może przynieść tu niezwykle wymierne korzyści. LinkedIn to również cała masa grup dyskusyjnych, a ich liczba rośnie z każdym miesiącem. Udział w eksperckich dyskusjach, komentowanie artykułów, to również sposób na dotarcie do szerokiego grona osób i znajomości, na których nam zależy oraz na budowanie swojej osobistej marki.

 

Podsumowując, pamiętajmy że nie ważne na który kanał się zdecydujemy wymagać to będzie od nas systematycznej pracy. Z obecnością w social mediach jest tak, że nasi klienci wymagają od nas ciągłego kontaktu i szybkiej reakcji........w sensie sama obecność nie wystarczy. Obecność w social media wymaga od nas sporego zaangażowania i często sporej dawnej kreatywności czy generowania na tyle ciekawego contentu aby nasi klienci chcieli utrzymywać z nami stały kontakt.  

 

 


 

03 kwietnia 2019

Które kanały social media wybrać?

Dane kontaktowe
 
AFFINITY Małgorzata Manelska
ul. Włocławska 167
87-100 Torun

 

NIP: 554-266-10-77

REGON: 341332413

Skontaktuj się z nami:

Wszelkie prawa zastrzeżone.© 2019 AFFINITY MARKETING

Social Media:

+ 48 666-949-688

m.manelska@affinity-marketing.pl